Párizsi Opera

A párizsi Opera, másnéven Palais Garnier, Charles Garnier monumentális épülete. Alapterülete 11 ezer négyzetméter, 2200 néző befogadására alkalmas. Charles Garnier XIX. századi neobarokk építész. Két jelentős épületet hagyott ránk, a párizsi Operát és a monte-carloi Casino-t. Garnier a párizsi képzőművészeti főiskolán tanult, majd ösztöndíjasként hat évig tanult Rómában. Ott ismerkedett meg közelebbről az ókori, a reneszánsz és a barokk képzőművészettel.

1860-ban Párizs városi vezetősége pályázatot írt ki egy nemzeti opera létesítésére, amit Garnier nyert el a százhetven pályázó közül. Garnier egy új stílust kívánt teremteni, amit ő „III. Napóleon stílus”-nak nevezett el.

Ez nem volt más, mint egy részletekkel túlzsúfolt neobarokk stílus. Ezzel nagy sikert aratott, és fontos volt abból a szempontból, hogy elindított egy lavinát nem csak hazájában, de Németországban és Olaszországban is. Az Opera minden egyes eleme hangsúlyos szerepet kap, az előcsarnok, a hall, az öltözők, a lépcsőház, a színpad. A belső díszítések a homlokzaton is láthatóvá válnak. Az erősen hangsúlyozott részletek Garnier-re jellemző sajátosságává váltak az építészetnek. A kidolgozás módjait pedig neves elődeitől kölcsönözte, többek között Palladio-tól. Az Operaház építését több esemény, többek között a Kommün szakították félbe. Így az építkezés 15 évig tartott, átadására 1875-ben került sor. 2000-ben az épületet teljes mértékben helyreállították, ekkor fedte fel ismét élénk színeit és aranyozását.

Párizs Opera

A Palais Garnier leghíresebb jellemzője a dupla lépcsőház, mely különböző színű márványokból készült. Az előcsarnokot köti össze a hangverseny terem különböző szintjeivel. A mennyezeti festés a zene különböző allegóriáit mutatja be számunkra. Az épületben van egy könyvtár-múzeum. A múzeum otthont ad egy állandó kiállításnak, továbbá rövidebb időszakos kiállításoknak. A hatalmas és gazdagon díszített előcsarnokok a közönség területei az előadások szüneteiben. Elbűvölő mozaikokat láthatunk itt aranyozott háttéren, mely szikrázó színeivel elkápráztat bennünket. A Grand Foyer-t 2004-ben állították helyre. Ezt Garnier úgy tervezte meg, hogy leginkább egy klasszikus kastély galériájára hasonlítson. A hatalmas tükrök és ablakok külön hangsúlyt adnak ennek az elképzelésnek.

Az olasz stílusú, patkó alakú hangverseny teremben 1900 vörös bársony ülés van. A fényesen színes mennyezetről lóg az óriási kristály csillár, mely szikrát vet a teremben domináns vörös és arany színeken.